torsdag 11 februari 2010

Inför stenförbud i glashusen


Varför denna kulturdevalvering? Människor behöver och konsumerar musik mer än någonsin, men förväntar sig att musiker gillar att jobba gratis. Det krävs inget geni för att räkna ut att det kommer att fortsätta på det här viset ända tills vi har fått en attitydförändring. Inga lagar eller regler kommer någonsin att kunna stoppa den omoraliska folkrörelse som stavas illegal fildelning. Warner music har i dagarna bestämt sig för att sluta samarbeta med Spotify, vilket är väldigt enkelt att förstå med lite logik. Det har visat sig att hela affärsidén inte slog på det sätt som det var tänkt, det vill säga fler prenumeranter och färre gratisabonnemang. Detta generar i sin tur mindre pengar att dela på för artister och skivbolag och har i slutändan fungerat som ett effektivt sätt att beröva musiker på STIM-ersättning. Nedan har vi ett par färska exempel från GP.se på inställningen som många människor har angående Warners beslut:

- ”Som vanligt så lyckas mediaindustrin trampa snett igen.
Detta innebär tyvärr bara att fler kommer återgå till att tanka ner musiken olagligt igen.”

- ”Bara att återgå till piratkopiering med andra ord. Spotify var ett bra försök, men skivbolagen verkar ju helt sakna verklighetsförankring.”

Som vi ser så skylls allt på skivbolagen och ingen verkar ha insikt i grundproblemet; att det kostar pengar att skapa, spela in och distribuera musik. Får man inga pengar för sina verk så måste man alltså förvärvsarbeta som alla andra människor, vilket naturligtvis resulterar i färre antal artister som kan arbeta professionellt och därmed påverkas både mångfalden och kvaliteten på det totala musikutbudet. I-tunes och liknande tjänster är ett utmärkt sätt att marknadsföra musik på, och även Spotify-modellen skulle fungera om man tar bort gratisversionen och fokuserar på mångfald och artistersättning. Man måste även se till att konsumenten får vara med och bestämma formatet, annars är vi tillbaka på ruta ett. Det finns några obevekliga sanningar i allt detta.

- Kunden har alltid rätt, så länge det finns ett missnöje kommer folk fortsätta att stjäla.

- Musik kommer alltid vara en central del i människors liv

- Musiker måste kunna vara professionella och få betalt.

- Skivbolagen har tappat all trovärdighet och måste tänka nytt och RÄTT.

Det är, som synes, ingen lätt uppgift men definitivt en som måste lösas om vi överhuvudtaget ska hitta harmoni mellan kreatörer och konsumenter.

1 kommentar:

  1. Det är som med mat, vem är det som tjänar pengar, inte är det bönderna som producerar maten inte, det är de som säljer den, precis som med musik!

    /Baker

    SvaraRadera