torsdag 4 februari 2010

153 miljoner.

Sveriges befolkning har under den värsta lågkonjunkturen i mannaminne skänkt 153 miljoner kronor till Haitis lidande befolkning. Det finns anledning, 170000 människor fick sätta livet till i den fruktansvärda katastrofen. Det som slår mig när jag tittar lite närmare på denna och liknande händelser är att människor utövar sin medmänsklighet väldigt sporadiskt och ytterst kommersiellt. Det finns otaliga världskatastrofer som aldrig kommer i närheten av våra svenska medier, men som är minst lika förödande och fruktansvärda som den på Haiti. Det finns folkslag som varit förtryckta under decennier som inte ser en skymt av några medmänskliga gåvor från västvärlden. Det finns kvinnor som helt saknar rättigheter, barn som säljs som boskap och moderna slavarbetare som kanske inte varit med om en jordbävning men garanterat aldrig sett något annat än lidande och svält. Jag skulle kunna göra en lista, men jag befarar att jag är för svaghjärtad för att orka skriva den. Jag är den förste att applådera Sveriges befolkning och kanske framför allt Sveriges media och hjälporganisationer för 153000000 kronor från hårt ansatta mobilräkningar och nätkonton. Det är en nobel gest och säkert till stor hjälp för alla inblandade. Man ställer sig dock oundvikligen frågan: Vem bryr sig på riktigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar